Reisverslag Carpiste du Bazoches - Angling Escapes
Blog

Reisverslag Carpiste du Bazoches

82 keer bekeken 5 minuten

De afgelopen week zijn wij, Leon de Nijs en Percy Meisenbourg, afgereisd naar Bazoches sur Vesles om onze prijs van de Wilhelmina Challenge te verzilveren. Deze prijs is gesponsord door Angling Escapes, waarvoor wij jullie erg dankbaar zijn.

Na een reis van 6 uur, met 1,5 uur oponthoud bij Brussel, zijn we aangekomen op de plaats van bestemming. Hier aangekomen stond de uiterst vriendelijke eigenaar/uitbater Patrice ons al op te wachten. Wij spreken ( helaas) geen frans, en Patrice geen engels maar de vertaal app op zijn telefoon ( en zijn behendigheid ermee) zorgde ervoor dat we toch goed met elkaar konden “spreken”. Hij vertelde vol enthousiasme over het water, en het werk dat er de afgelopen jaren verzet is om het maken waar het nu staat. Volgens ons een ” klein ” juweeltje. Het probleem met het wier en de kreeftjes is enorm aangepakt, en wij hebben daar dan ook totaal geen hinder van gehad( info van vorige collega vissers Dave en Franca).

Na een stukje verkenning hebben we gekozen voor stek 16 die aan het diepere deel van het water ligt. Deze keuze gemaakt vanwege de tijd van het jaar, en het overzicht op een groot stuk van het water. Wij waren bij aanvang de enige vissers ter plaatse, dus hadden vrije keus. Na verkenning met de rubberboot en voerboot een keuze gemaakt van stekken. We hebben 2 hengels gevist ( bij aanvang) op een centrale stek in het midden van het water met een centrale staafmarker. De vier andere hengels hebben we links en rechts geplaatst op 40-50 meter afstand van de centrale stek, en deze telkens wat dichter naar de kant gebracht. Als het ware in een V-vorm. De eerste dag/ nacht hebben we 6 aanbeten gehad op de centrale stek.

Na dag 1 hebben we besloten om het toch nog wat dichterbij te proberen, en de centrale stek verlegd binnen “makkelijke ” werpafstand, i.v.m. besparing van accu’s van de voerboten. Dit bleek geen verstandige keuze, want beide hengels vielen daarna stil. De hengel gevist links naast de centrale stek begon plotseling te “lopen”, en leverde 20 runs op rij op. Hierna viel deze een tijdje stil en begon het aan de rechterkant plotseling te “lopen”. Ook hier kwamen veel runs vandaan. Aan de rechterkant naast ons waren Belgische collega vissers neergestreken, met ongeveer 3 stekken tussenruimte. Na 24 uur kwamen deze info halen, want bij hen liep het niet en bij ons ging het hek van dam. Deze jongens waren voor de 3de maal ter plaatse en begrepen niet wat er “fout” ging. Mogelijk toch iets met aaskeuze en geduld hebben. Bij ons liepen de hengels met zoete bollen het hardst. We hebben alle mogelijke info gedeeld, met hun, in de hoop dat ze er hun voordeel uit konden halen. Ze hadden maar tot dinsdag ochtend geboekt, en hebben ze ook niet meer gesproken. Bij ons bleef het echter behoorlijk lopen.

Wat ons opviel was dat het stilviel tijdens stevige regeval, en daarna weer stilaan op gang kwam. Alle hengels produceerden ondertussen aanbeten. De meest linker hengel (kanthengel) leverde s’nachts na een paar dagen een dikke rat op. Na terugvaren was het wederom raak met een volgende rat, deze schoot de kant op de takken in en resulteerde in lijnbreuk. Deze hengel dus maar iets meer naar het midden geplaats, van de kant weg, om meer ellende te voorkomen. Deze hengel begon overigens ook weer te “lopen”. Wat ons ook opviel was de kracht en conditie van de schubkarpers in relatie tot hun gewicht.

We hebben een paar visjes gevangen van 5-7 kg, een flink aantal van 8-12 kg, en diverse vissen van 13-14 kg. De topper was 15,1 kg van deze sessie. In totaal hebben we maar liefst 145 vissen geland. Uiterst voldaan en vermoeid, hebben we de laatste nacht om 01:30 uur de hengels binnengedraaid. Dit vanwege het voorspelde noodweer, en de totale vermoeidheid, (van twee 56 jarige “ouwe lullen) zodat we toch nog wat nachrust konden pakken. Al met al kijken we terug op een fantastische week op Bazoches, met geweldige vangsten en visplezier.

Tot slot nog een tip voor vissende collega’s, neem vooral voldoende accu’s mee en evt. een omvormer zodat je daar niet stuk op loopt. Als tip aan de eigenaar zou ik adviseren om de toiletten aan te pakken ( zoals op Castle Lake). Patrice hebben we helaas na woensdag niet meer gezien, omdat hij druk was met belangrijkere zaken. We hebben de terugreis op vrijdagochtend ingezet om 10:30 en vanwege file bij Antwerpen zijn we rond 16:30 thuis gearriveerd. De heen- en terugrit zijn we van de tolwegen weg

gebleven, dat is echt een aanrader, vanwege de mooie en leuke omgeving. Nogmaals onze hartelijke dank voor een fantastische week aan dit mooie water, dat zeker in de nabije toekomst serieuze vissen op gaat leveren. De groei zit er namelijk goed in en voorspeld veel goeds.

Met vriendelijke groeten,

Leon en Percy

Trots ben ik op mezelf maar met name op de mensen om mij heen. En trouwe vaste klanten! Want alleen was het nooit mogelijk geweest om te komen waar ik nu ben. En nog zoveel jaar later, doe ik nog steeds mijn werk met plezier! Ik wens iedereen de trip van zijn leven! En vooral ook te genieten aan de waterkant!