Een late herfstweek op Carpvalley - Angling Escapes

Een late herfstweek op Carpvalley

494 keer bekeken

Tussen na- en voorjaar

Op een treurige winterdag in 2019 verlangde we alweer om een lange sessie in Nederland of buitenland te gaan vissen. Onze viskalender voor de langere vistrips stopt over het algemeen bij ons in oktober en start dan weer zo’n beetje midden april. Dat is ook afhankelijk van het weer en de temperatuur in het voorjaar. Dan is zo’n break van 5 maanden best lang vonden we. Omdat onze verlofdagen ook niet tot aan de hemel groeien is een trip naar het buitenland vaak niet interessant, tenminste voor ons. We zijn namelijk al verschillende malen naar het buitenland afgereisd en voor een paar dagen als de dagen zo kort zijn passen we daar (meestal) voor. Maar wat dan?

Carpvalley

Na wat informatie her en der te hebben ingewonnen en uitgebreide informatie gevonden te hebben op Angling Escapes viel ineens de naam Carpvalley. Nadat bleek dat je hier in het late najaar niet voor een hele week hoeft te boeken besloten we dit verder te gaan onderzoeken. Omdat we met vier man gingen waarvan 2 mensen eerder naar huis moesten in verband met werk leek ons dit een goed idee. Nadat we doorkregen wat het bestand was en wat voor faciliteiten Carpvalley biedt waren we om.

Het huis op Carpvalley met veranda over het water
het huis dat van alle gemakken is voorzien

Trip naar Eibergen

31 oktober was de dag van vertrek voor onze vistrip. We hadden om 12 uur met eigenaar Ad Brak afgesproken bij Carpvalley. Vanuit Brabant zouden we er zo’n 2 uurtjes over doen, daarom besloten we 9:45 te vertrekken naar de Achterhoek. Iets voor 12 bereiken we de afslag Eibergen:
Goed om te weten is dat je bij de rotonde meteen de éérste afslag neemt.
Daarna links aanhouden en na zo’n 350 meter sta je aan het hek van Carpvalley

Ad ontvangt ons zeer gastvrij praat vol trots over zijn “paradijs” en terecht! Nadat we een rondleiding hebben gehad van Ad inclusief informatie over holdings, voer strategieën, dieptes en de faciliteiten nemen we afscheid van Ad. Het is nu aan ons! We kiezen ervoor om niet vanuit het huis te vissen. We denken namelijk dat er hele jaar al vanuit het huis is gevist. Het is namelijk een supergave stek met alle comfort die je je maar kan wensen. Ik licht er enkele uit: Douche, toilet, slaapkamer met bed, slaapbank ( binnen en buiten), complete keuken, televisie met oa Netflix, een heerlijk terras en voor extra ontspanning nog een dartbord.

Uitzicht over Carpvalley in Eibergen

Stekkeuze

We kiezen om deze reden dus voor stek 2, de bosstek en stek 3 de stek met blokhut. Vanaf deze stekken is een grootste deel van te bevissen. De eilanden, gaten en ondiepere delen zijn nu bereikbaar. Ook kiezen we ervoor om niet met een boot op het water te gaan. Ook hier met de gedachte om dressuur doorbrekend bezig te zijn. De tenten zijn prima op te zetten op de stekken. Op de stekken is een fijne grindlaag aangebracht. Bij nat weer voorkom je dat het een modderpoel wordt en je haringen krijg je zo steeds prima in de grond. Omdat we ook wat willen socializen zetten we gazebo boven in het bos neer. Dit zorgt voor meer rust op het water. Stek 3 heeft een blokhut, welke zeer praktisch is. Koelkast, vriezer, kooktoestel en stroom is natuurlijk superhandig. Zeker in de wat koudere maanden. Er stonden in het bos ook enkele stooktonnen, dit maakte het van ons nog eens extra leuk. Graag zitten we namelijk buiten aan een vuurtje te vissen.

Potkachel op de stek. Lekker warm aan de waterkant

Potkachel: Lekker chillen op een koude novembermiddag

Aas- en rigkeuze

We kiezen voor 2 smaken boilies en mengen deze door elkaar. Het zijn de Instant Project en de Oriental Krill van Holland Baits waar we gebruik van maken. We vissen met een standaard rig, chod rig, snowman rig en hinged stiff rig. We proberen zo divers mogelijk te vissen om zo onze kansen te vergroten. Per hengel voeren we zo’n 150 gram, het is al laat in de herfst en bijvoeren kan altijd nog. We voeren met (gecrushte) boilies, pellets en hennep boekweit. De stekken die Ad als holdings markeerde leveren al snel wat aasbelletjes op.

de Blokhut stek op Carpvalley in Eibergen
Stek 3 met blokhut

Let de games begin!

Tegen de avond, die valt in november al vroeg, liggen de rigjes allemaal op de juiste plek. We maken geen gebruik van kookfaciliteiten in het huis. Vanuit huis is de BBQ meegenomen. De briqetten gaan erop en het vlees zal die avond heerlijk smaken. Nadat we gezellig nog een pint met elkaar gedronken te hebben gaan we naar onze bivy’s. We verwachten eigen wel wat van deze nacht, het temperatuur zal namelijk niet onder de 18 graden dalen…. en dat in in november.

De boevenhengel

De volgende ochtend hebben allen een pieploze nacht gehad. Wel hebben we veel vis horen springen. Dit biedt geen zekerheid maar is wel goed voor ons vertrouwen. Omdat we op sommige plekjes niet kunnen komen vanuit onze stekken tuigen we 2 boevenhengeltjes op. Hiermee bedoelen we hengels waarmee we op moeilijk bereikbare stekken vissen, vaak tussen de struiken, riet of bosjes. Deze stekken worden vaak met rust gelaten en hebben in het verleden al veel vissen opgeleverd. We vissen met deze hengels nooit strak tegen obstakels aan, vaak moet er namelijk een sprintje getrokken worden naar de hengels toe. We willen voorkomen dat de vis zich in een obstakel ophangt of vaszwemt. Iedereen moet hierin zijn verantwoordelijkheid nemen.

Een strategisch geplaatste hengel de boevenhengel
De Boevenhengel

Schitterende natuur

Ad had uitgelegd dat overdag de beten wat vaker uitbleven in het najaar. Geen enkel probleem, het was lekker zonnig en verbleven op een fantastisch domein. Daarom maakten we tijd om de omgeving, de accommodatie en het terrein te verkennen. In de omgeving zijn diverse mooie natuurgebieden op de grens met Duitsland, om er één uit te lichten noem ik de Flamingoroute. Hier kom je de meest noordelijke flamingo kolonie van Europa tegen. Uniek en supergaaf op maar 10 minuutjes rijden!

De bivvystek op Carpvalley in Eibergen

De accommodatie op Carpvalley is werkelijk dikke prima! Zoals al eerder beschreven is aan alles gedacht. Ook als je met een niet vissende partner of kinderen naar Carpvalley toe zou gaan.
Op het terrein voel je je één met de natuur. En die is er in overvloed. De gouden herfstkleuren die door de zon verschenen accentueerde dit nog eens extra. Je kunt overal ook te voet komen om te voeren of karper te spotten. Als je dit aan de kant van de fietspad wilt doen dan moet je van het terrein af en kan je de fietspad bewandelen.

Etang Marolles een mooi viswater in Frankrijk met grote karpers

Nieuwe uitzet

Zoals Ad eigenlijk al voorspelde bleef het overdag stil. Geen enkele aanbeet en sporadisch springende vis. Die avond gaan we wat vroeger dan normaal naar bed, je vergist je snel in de tijd omdat het al zo vroeg donker is. Mocht er zich een vis melden dan zijn we er in ieder geval klaar voor. Voordat mijn ogen dicht vallen hoor ik nog een dikke dame plonsen in sector 3. Ik duim voor mijn maten, dat zij haar maar mogen vangen. Rond de klok van 2 uur wordt ik wakker van een krijsende beet. Niet bij onze hengels maar bij Niels. Ik loop erheen omdat ik benieuwd ben naar de vangst. De drill is pittig te noemen, de daiwamolen wordt verschillende keren op de proef gesteld. Maar na een minuut of 12 ligt een mooie spiegel in de mat. Een mooie uitzetspiegel die al een paar kilootjes is aangekomen, 14,2 kg.

Niels met een mooie spiegelkarper op Carpvalley in Eibergen
Niels Spangers

Dit zou onze enige vangst zijn. Wel kregen we nog 2 maal een steur aan onze hengels. Echter verloren we net zo vaak het gevecht van deze prehistorische krachtpatser. Jammer natuurlijk, zeker als je weet dat de ruim over de 20 kg gaan met hun gewicht. We hebben deze week veel stekjes bevist, genoeg technieken en aas uitgeprobeerd. Soms is het niet anders vallen de vangsten simpelweg tegen. Was het de luchtdruk, de te hoge temperatuur of welllicht de overvloedige regenval van de voorgaande dagen. Wie het weet mag het zeggen. Neemt niet weg dat we een supertoffe sessie hebben gevist.

Wil je eens een keer luxe vissen in Nederland met goede kans op mooie zware vissen dan zeker eens een keer naar Carpvalley.

Ps Het dartoernooitje werd wel door mij gewonnen ?

Dart toernooi op Carpvalley in Eibergen

Groetjes Tino van Spaandonk
Bikse Boys

De bikse Boys op Carpvalley een wintersessie

Trots ben ik op mezelf maar met name op de mensen om mij heen. En trouwe vaste klanten! Want alleen was het nooit mogelijk geweest om te komen waar ik nu ben. En nog zoveel jaar later, doe ik nog steeds mijn werk met plezier! Ik wens iedereen de trip van zijn leven! En vooral ook te genieten aan de waterkant!