Vissessie op Aquadev en Castle Lake - Ervaringen - Angling Escapes

Zomervisserij op Aquadev en Castle Lake

442 keer bekeken

De bestemmingen

13 juni stond al een hele poos op onze agenda’s omcirkelt Zomervisserij in de Saône-et-Loire. We zouden die week 2 wateren van Angling Escapes gaan bevissen. 2 nachten op het al bij ons bekende Castle Lake maar de eerste 4 nachten op Aquadev. Nadat we allebei een negatieve PCR test hadden konden we afreizen naar Vauban. Een klein dorp in een idyllisch Frans landschap.

De reis

De afstand zou een kleine 800 kilometer zijn. Om alles gemakkelijk mee te kunnen nemen en voor de gezelligheid hadden we een bestelbus gehuurd. Hierdoor hadden we een gezellige en comfortabele reis. Zoals bijna iedereen stopten we nog even in Luxemburg om de tank vol te gooien met brandstof, we blijven natuurlijk Nederlanders. Rond de klok van 11 in de ochtend belde ik Eric, de eigenaar van Aquadev, op. Hij vertelde ons dat niet Vauban onze bestemming moest zijn, maar dat hij op google maps nu ook Aquadev had geplaatst. Hierdoor is het water plots een stuk makkelijker vinden als je op google maps rijdt. De wegen werden smaller, de huizen veranderde langzaam in boerderijtjes en de koeien werden talrijker. Frankrijk op zijn best en mooist. Harm stuurde onze wagen een landweggetje op, officieel waar alleen landbouwverkeer mag komen. Laat je dus niet tegenhouden door dit verkeersbord. Na 80 meter sla je rechts de zandpad in. In de verte stond Eric al op ons te wachten. We zijn na een kleine 8 uur aangekomen bij Aquadev

Landweggetje dat naar Aquadev leidt

Onze eerste indruk en de faciliteiten

Nadat we met elkaar kennis hebben gemaakt zal Eric ons het meer en de faciliteiten laten zien. Omdat Eric goed Engels spreekt is dit goed voor ons te volgen en kunnen we zelf ook vragen stellen, erg handig. We willen nu graag het water zien. Ik kijk mijn maat aan en vraag aan hem of hij wat ziet, maar hij schudt zijn hoofd. Als we wat verder richting de bosrand lopen doemt er plots een trap op en wanneer we naar beneden de diepte in kijken ligt daar Aquadev. Het ligt als een soort groeve verscholen in de schitterende natuur.

Eerste aanzicht Aquadev van bovenaf

Boven krijgen we eerst nog de toilet en de douche te zien. Das heel simpel, ze zijn zuiver en ze doen wat ze moeten doen. Zeker voor vissers moet dit geen probleem geven. We gaan nu afdalen naar het water, dit is een aardige afdaling van zo’n treden of 35. Het is dus aan te raden om te zorgen voor goed schoeisel. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat bij een periode van droogte het waterpeil aardig daalde. Door een bron aan te sluiten op Aquadev is dit probleem getackeld en is een goede waterstand gegarandeerd. Het is een water voor maximaal 2 vissers. Per visser heb je een eigen steiger ter beschikking. Beide steigers komen op een platform bij elkaar. Hierop staat een picknicktafel, ligstoelen en er is een cabin aanwezig. Hierin is alles aanwezig wat een visser nodig heeft. Om een paar dingen te noemen, keuken met gasfornuis, tafels met stoelen. bestek en een ruimte waarin je je stretcher kwijt kan. Omdat de cabin goed geïsoleerd is blijft het in de zomer lekker koel en kan je hier overdag chillen of bijslapen na een succesvolle vangstnacht met weinig slaap. In de winter en najaar kan de houtkachel aan (hout is er voldoende) en zit je lekker behaaglijk warm. De cabin heeft geen koelkast. Omdat je toch graag je eten goed wilt houden en je drinken koud kan Eric ijs komen brengen. In je koelbox is dan alles prima te bewaren. We wanen ons in een klein paradijsje. De bivy’s kunnen op het platform of op de steigers gezet worden. Wij kiezen ervoor om onder de sterrenhemel te slapen om drie redenen, er zitten in deze vallei geen muggen, de weersvoorspellingen geven de komende dagen geen neerslag aam en we hoeven de bivy’s niet van boven naar beneden te sjouwen.

Het platform met de cabin op de achtergrond

Aan de slag

Beide vissen we vanaf onze eigen steiger. Eric gaf al aan dat het bodemverloop grillig was. Neem dus écht de tijd om het bodemverloop goed in kaart te brengen. Dit is natuurlijk altijd belangrijk, maar mijn gevoel zei dat op goed geluk of intuïtie ingooien hier geen resultaat gaat brengen. Om beurten gaan we met de kano, dieptemeter en prikstok het water op, het voordeel van deze kano is dat je heel stil door het water kan gaan. Het nadeel is de onstabiliteit, dus hou hier rekening. Er is ook nog een “normale” hardplastic boot aanwezig op het complex. Later hebben toch ons zelf meegebracht Commandobootje ingezet, gewoon omdat ons vertrouwen hiermee hoger was. Op zich is dit geen must. Ondanks dat het water niet heel groot komen we heel veel interessante plekjes tegen. We noteren alle spots waarvan wij denken dat ze vis opleveren. In de cabin liggen ook schriftjes met plattegronden van het meer, hierop zijn diepte en stekken waar gevangen is aangeduid. Lees dit zeker eens door, dit is een goed vertrekpunt.

Beide vissen we met 3 hengels op onze rodpods. Dit is een must have omdat je hier op de steigers je steunen niet kwijt kunt. De tactiek is om zo divers mogelijk te beginnen en zo onze kansen te spreiden en zo te kijken wat er werkt. Zo denken we per dag betere resultaten te boeken. Wederom hebben we gekozen voor de Instant Project van Holland Baits, ten eerste omdat overtuigd zijn van de kwaliteit van dit merk. Maar specifiek omdat in deze bol veel zoete mais zit verwerkt. In de info die we eerder lazen werd er veel met mais gevangen. Met deze bol hebben we niet de nadelen van zoete mais, wel de voordelen was onze gedachte. De rigs van Harm gaan rechts tussen het riet en dood hout op een kleine meter. De andere tegenover de steiger tegen de bos waar het snel van 2.75 meter naar 1 meter op een talud, de laatste hengel in de kom waar de graskarper zich schuil zouden houden. Mijn hengels leg ik neer op de plaats waar de bron met vers water (zuurstof) in het meer komt, de andere in de rivierbedding op 2.6 meter en de derde hengel leg ik neer waar de rivierbedding over gaat in een talud, daar is het op dat moment 1.2 meter. De vallen zijn gezet.

Besteed voldoende tijd aan bodemonderzoek en stekkeuze

Flop of top op de vierkante meter

Na een heerlijke nacht onder de sterrenhemel en dito-ontbijt hebben we helaas nog geen vis. Harm heeft wel een beet gehad tegen de ondiepe hoek met dood hout. Helaas kon de vis zich vast zwemmen. Omdat we visveilig vissen zal de vis makkelijk los kunnen komen. Maar het is natuurlijk wel balen. Wel is de eerste aanbeet een feit. Maar waarom liepen de andere hengels niet af, of in ieder geval niet meer? We zagen overdag genoeg vis en activiteit op onze uitgekozen stekken. Schitterende (ghost) kois, goudkarpers, spiegels, grassies en volschubspiegels. Maar als je ze hebt gezien wil je ze ook vangen. We besluiten om tot 14:00 de rust op het water te houden en daarna de puzzel opnieuw te gaan leggen. Omdat we ervan overtuigd waren dat we toch ongeveer lagen waar we moesten zijn hebben we de boot en dieptemeter er weer opnieuw bij gepakt. De diepere lijnen probeerde we nu nog preciezer op diepte te krijgen, aan de onderlijn bevestigde we nu ook downforce tungsten contraliners om zo leader en onderlijn goed op de bodem te houden en het prikeffect zou volgens ons ook moeten toenemen. Bij het uitpeilen van mijn stek bij een struik merkte ik dat het plots dieper werd naarmate ik verder tegen de struik aan roeide. Ook zag ik een soort van doorgang, er bleek dat daar het water verder doorliep als een soort uitloper. Met de voerboot kon ik perfect achter de struik komen, hier zouden ze namelijk nog wel eens kunnen gaan azen. Op het heetst van de dag is de vangkans het kleinst. Toch is het dan ook genieten op Aquadev. Het enige wat je hoort is het geluid van vogels en wat koeien op de achtergrond. Vogels zoals Wouwen, Kiekendieven en IJsvogels zijn meer regel als uitzondering. Als je dan ook nog amfibieën en reptielen om je heen hebt weet je dat je écht in de natuur zit. De hagedissen danste om ons heen, terwijl kikkers hele serenades zongen. Ja wij kunnen hier van genieten. En elke dag kwam er naast mijn stek in het riet de ringslang kijken hoe het ons verging. Deze waterslang is overigens niet giftig of gevaarlijk.

Mijn “buurman” de Ringslang

Toen de zon in kracht afnam begon de activiteit op het water toe te nemen, dit wil je graag zien als visser. De BBQ ging weer aan de onze honger werd gestild. Onze honger naar vangsten echter nog niet. Het vertrouwen was er, goed aas, goeie rigs en spot on. We verbaasde ons andermaal dat we inderdaad nog geen mug gezien of gehoord hadden. De komende drie dagen vingen we regelmatig onze vis. Zo nu en dan verspeelde we er eentje. De vissen waren allemaal in goede conditie, soms nog herstellende van de paai. De hele grote kleppers kregen we niet te pakken, wat overigens ook niet ons ultieme doel is. De beleving, kameraadschap en opgaan in de natuur zijn de dingen die we belangrijker vinden. We hebben Aquadev leren kennen als een uniek water, gelegen in een vallei waarbij je in alle rust echt je ding kan doen. Het vergt zeker denkwerk en tactiek om je vissen te vangen. Dit maakt het zeker een uitdagend water met een zeer divers bestand aan karpers.

Stuk voor stuk schitterende exemplaren

Afsluiting bij hét kasteel – Castle Lake

Na 4 nachten Aquadev was de koek nog niet op, we hadden nog 2 nachten Castle Lake op het menu staan. Omdat deze bestemmingen maar zo’n 10 km en een kwartiertje rijden uit elkaar liggen verlies je eigenlijk geen reistijd. Perfect om op een wat groter water af te sluiten. Zo gezegd kwamen rond het middaguur aan op Castle Lake na zo’n 15 minuten rijden. We komen hier wat meer in de bewoonde wereld en het kasteel dient meteen als uithangbord voor dit dorp. We hebben stekken 1 & 2 geboekt. Dit zijn vanaf het kasteel gezien de eerste stekken, verder door kom je de stekken in het bos tegen. Wij kunnen heerlijk onder oude kastanjebomen ons kamp opbouwen met op de achtergrond het kasteel van La Clayette, schitterend!

Fantastisch uitzicht vanaf stek 1

Werpen, voeren, werpen

Omdat we al bekend zijn met dit water weten we dat het hier wat makkelijker gaat om een beet te forceren. Wel moet hier alles gegooid worden, zowel de rig als het voer. We beginnen dus eerst met de voerpijp een halve kilo per hengel te voeren. Zo proberen we alvast de vissen op onze stekken te krijgen. We doen dit met de voerpijp omdat we bang zijn teveel te verstoren met de spombhengel. In de tussentijd beazen we onze hengels, werpen ze op de juiste plek (probeer de rivierbedding te vinden) en gaan verder met het opbouwen van ons kampement. Voordat ik alle haringen in de grond heb kunnen duwen vertrekt de eerst hengel van Harm al. Hoppa, zo kunnen we dit 30 ha water weer. In de tijd dat Harm staat te drillen voer ik alvast weer bij, die vissen moeten nu hier houden. Na een stevige dril is de eerste gast een feit. Wat ons opviel was dat alle karper erg hard vochten, dit duidt er op dat ze in erg goede conditie zijn.

De eerste van een hele serie

Runwater of toch niet?

Op Castle Lake is het voor iedereen mogelijk om zijn vissen te vangen. Toch wil ik het geen runwater pur sang noemen. Maar als je de rivierbedding vindt, je 80 tot 100 meter ver kan gooien en je krijgt je aas goed op stek met voerpijp of spomb dan zal je daar zeker succesvol zijn. Dit water leent zich ook uitstekend om eens keer een ander rig of aasje te proberen. Je zult snel genoeg merken wat werkt en wat niet werkt. Wel zal je dan verschillende technieken en aas hengel moeten gebruiken. Hartstikke leuk als je al een goed visser bent, maar waar je je in allerlei facetten nog wilt verbeteren. Er zit een groot bestand aan karper op, deze bestaan uit (ghost) kois, graskarpers, schitterende volschub-, leder- spiegel- en dikke schubkarpers. Dit houdt dus in dat het belangrijk is dat je voer op je stek houdt. Ook komen de gewichten ruim boven de 20 kg uit. Om deze te vangen moet je vaak eerst afrekenen met de wat kleinere, maar niet minder mooie, karpers. Doe je dit door je voersessies aan te passen of bijvoorbeeld je techniek? Bijvoorbeeld eens buiten je voerstek vissen kan voor verrassingen zorgen. Toilet, douche, koel- en vrieskast zijn aanwezig. Kortom alle ingrediënten voor en gezellige en geslaagde Frankrijktrip zijn hier aanwezig.

Ook zo dol op dubbelruns? Probeer hier je geluk dan eens

De koek is op

Na 2 dagen voeren beginnen mijn armen wat stijf te worden, de week zit er inmiddels bijna op. Wederom hebben we weer beide genoten van alle facetten die de hengelsport met zich meebrengt. Morgenvroeg weer naar huis, het is mooi geweest, echt mooi! We zijn de tel een beetje kwijt geraakt met dubbel- en tripleruns. We zien dit vooral als een luxeprobleem.

De hartelijke visgroeten,

Tino van Spaandonk
Teammember Angling Escapes

Bekijk de pagina van >> Aquadev << voor meer informatie en boekingen.
Bekijk de pagina van >> Castle Lake << voor meer informatie en boekingen.

Trots ben ik op mezelf maar met name op de mensen om mij heen. En trouwe vaste klanten! Want alleen was het nooit mogelijk geweest om te komen waar ik nu ben. En nog zoveel jaar later, doe ik nog steeds mijn werk met plezier! Ik wens iedereen de trip van zijn leven! En vooral ook te genieten aan de waterkant!