Reisverslag Inspiration Lake - Angling Escapes | De Vissende Hollander

Weekend Inspiration Lake

302 keer bekeken

Inspirationlake 2019.

Inspiration lake is een water dat in de buurt van Veldhoven ligt.

Dit water is gelegen in een mooi stukje natuur waar je echt kan genieten van dit uitdagende viswater.

De waterdiepte varieert van meter tot ongeveer 6 meter, en langs de kanten zijn redelijk wat obstakels te vinden in de vorm van overhangende bomen en waterplanten zoals waterpest en draadalg, waar de vis zich in vast kan zwemmen,

Het is daarom aan te raden om een boot mee te nemen om de vis eventueel op te halen of om je lijnen uit te varen want er is niet van alle stekken werpend te vissen, er is wel een boot aanwezig op het water maar als er meerdere stekken verhuurd zijn zou je die moeten delen met de rest van de gasten. En een eigen boot mag je alleen gebruiken wanneer je het hele water voor jezelf heb.

De stekken op dit water zijn netjes en ruim, er zijn 4 grote stekken aanwezig deze lenen zich perfect om statisch te vissen daarnaast zijn er nog meerdere kleine stekken om het water te vinden deze zijn ideaal om bijvoorbeeld te gaan penvissen of stalken te vissen met een enkele hengel.

(Als je dicht op de obstakels vist is het verstandig om dicht bij je hengels te blijven zodat je een aanbeet kan verzilveren zonder dat de vis in de obstakels kan zwemmen.)

Dag 1.

Klaas en ik hadden vrijdag ochtend afgesproken om 9 uur te vertrekken, dit omdat we uit het noorden van het land moeten komen en we op tijd bij het water wouden zijn, dit om maximaal te genieten van een mooi visweekend.

We kwamen om ongeveer 11.30 uur aan bij het water waar we de eigenaar hebben gebeld om het hek voor ons open te doen, de eigenaar moest een stukje rijden om bij ons te komen en we moesten daarom ongeveer 10 minuten wachten, dit was geen probleem aangezien we mooi op tijd waren en het mooi weer was.

Na een goede kennismaking zijn we met de eigenaar een rondje om het water gelopen om het water een beetje te leren kennen en eventuele stekken te bespreken, als je goed keer zag je aasplakaten in de vorm van mooie lichte zandplaten, onder de overhangende takken zag je ook verschillende vissen liggen te chillen in de schaduw.

Na het rondje om het water hebben we eerst onze boten opgeblazen en onze hengels klaar gemaakt, daarna hebben we de hengels uitgevaren en de stekken gelijk goed aangevoerd om de vis maar in de buurt van ons aas te krijgen.

Nadat we klaar waren met uitvaren hebben we eerst even wat gegeten voordat we onze tenten gingen opzetten, tijdens het eten lieten verschillende vissen zich zien door mooie sprongen zo ook de steuren die hier zwemmen, helaas hebben we die niet mogen vangen.

Na wat overleg hadden we besloten om stek 2 en 4 te gaan gebruiken om zo het hele water te kunnen bevissen, we besloten dan ook om ons “basiskamp” op stek 3 te maken mooi tussen de stekken in zodat we dicht bij onze hengels waren en natuurlijk gezellig te kunnen zitten.

De rest van de middag bleef het stil op een paar losse piepen na.

Voor de avond besloten we om onze tenten dicht op de hengels te plaatsen zodat we bij een aanbeet snel ter plekke te kunnen zijn.

Na het avondeten hebben we gezellig nog wat gedronken en zijn we op tijd naar bed gegaan, het zou zo maar een drukke nacht kunnen worden, je weet maar nooit hoe het kan lopen.

S ’nachts om 2 uur was het raak een volle fluiter voor Klaas, na een mooie dril kon Klaas een mooie schubkarper over het netkoord trekken en was de eerste vis binnen.

Na de vis gewogen en gefotografeerd te hebben mocht de vis weer laten zwemmen. Om 3.30 uur was het raak voor mijzelf en kon ik een mooie schubkarper netten, tijdens de dril heb ik Klaas wakker gebeld, dit hadden we afgesproken zodat we elkaar konden helpen met het vangen van de vis, dit is erg handig in het donker als je ver uit elkaar zit te vissen.

Na de vis op de gevoelige plaat vastgelegd te hebben en gewogen lieten we de vis weer zwemmen. Na deze 2 vissen bleef het stil en hebben we nog even lekker kunnen slapen.

Dag 2.

Na een mooie nacht met de vangst van 2 vissen hebben we om 9 uur lekker ontbeten met tosti’s en gebakken eieren, dit is een mooi moment om de tactiek voor de komende dag te bespreken en besloten we een rondje om het water te lopen om eventueel vissen te lokaliseren en nieuwe stekken te vinden.

We besloten om de hengels die de nacht niks hadden gedaan te verplaatsen naar andere stekken om zo nog een visje te kunnen vangen. We voerden de actieve stekken aan met nieuw voer en nieuw haakaas om de vis extra te triggeren om nog een keer in onze val te trappen. Helaas bleef het de rest van de dag rustig en konden we wel genieten van de zon en het mooie uitzicht over het water.

Aan het einde van de dag toen we aan het eten waren kwamen er een paar verlossende piepen ( jaja ze zeggen wel eens zien eten is doen eten.) de paar piepen werden een volle run en moest ik nog even een sprintje trekken naar mijn hengel om de vis te drillen.

Na een mooie dril konden we een mooie schubkarper netten van 13 kg, dit was een puntgave vis net als de andere vissen die we vingen het weekend.Laat op de avond ging er weer een hengel af deze was voor Klaas we visten namelijk run om run.

De vangst was een mooie oude spiegelkarper, na de vis vereeuwigt te hebben met een paar foto’s hebben we de vis weer rustig laten zwemmen.Na de avond af te sluiten met een drankje zijn we lekker gaan slapen, de nacht bleef rustig op een paar losse piepen na.

Er werd dag 2 niks meer gevangen helaas.

Dag 3 ( de laatste hele dag)

Na lekker uitgeslapen te hebben zijn we eerst maar even een stevig ontbijt genomen in de hoop nog een topdag te kunnen draaien.

Na opnieuw de hengels opnieuw te hebben uitgevaren te hebben op mooie schone zandplaten, zijn we rustig achter onze hengels gaan zitten maar het bleef toen nog stil, ik besloot dan ook om even met de penhengel aan de slag te gaan.

Met de hengel in de hand liep ik langs het water om zo mogelijk een vis te spotten.

Na halverwege het water te hebben gelopen zag ik een paar vissen op Klaas zijn stek, ik ben dan ook verder gelopen om het in de andere hoek van het water het te proberen, helaas zonder resultaat.

Toen ik aan de andere kant van het water was riep Klaas dat hij een vis aan de hengel had en rende naar hem toe om te assisteren.

Na een mooie dril werd er weer een spiegelkarper geland.

In de loop van de middag mochten we nog 4 vissen landen waarbij er een pb voor Bart bij was in de vorm van een 16.3 kilogram Graskarper.

Daarna viel het stil en gingen we lekker BBQ’en.

Na het eten hebben we nog een drankje gedaan en zijn we vroeg op bed gegaan, je weet maar nooit wat er nog komen gaat.

Helaas bleef het stil en konden we heerlijk slapen.

Dag 4

Nog een paar uur te gaan.
Na het ontbijt zijn we rustig gaan opruimen, het bleef helaas stil.
We zijn om ongeveer 12 uur vertrokken richting huis.
En kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde sessie met in totaal 9 vissen te hebben gevangen.

• Klaas bedankt voor het gezellige weekend.
  • Bedankt Angling Escapes voor het aanbieden van deze trip.
  • Bedankt Noud van Vleuten (eigenaar van het water) voor te tips.

Tips.

• Luister naar tips van de watereigenaar.
  • Neem de tijd om stekken te zoeken.
  • Blijf alert bij elke piep van de beetmelder.
  • Probeer verschillende dieptes te vissen, we vingen vissen op dieptes van 1 meter maar ook van 3 meter.
  • Wees stil aan het water, de vis heeft snel door dat er mensen aan het vissen zijn.
  • S ’nachts is het handig om met 2 mensen de vis te drillen en te scheppen in verband met obstakels langs de kant in de vorm van planten en takken. Een paar handen extra is altijd handig.

Van kinds af aan ben ik te vinden aan de waterkant. Vanaf een jaar of 12 heb ik het karpervissen geleerd. Wat het karpervissen voor mij leuk maakt is de ontspanning en de voorbereiding op de karpersessie in combinatie met een manier van vissen wat constant vernieuwing nodig heeft om de karper weer te kunnen verrassen!