Vissessie op Lac de Lepinet - Ervaringen - Angling Escapes

Vissessie op Lac de Lepinet

475 keer bekeken

Vissessie op Lac de Lepinet: Door Bjorn Leyse

Tijdens het paasverlof hadden we gekozen om een weekje naar Frankrijk te gaan vissen. Al snel maakte we plannen en kwamen we op Angeling Escapes terecht. Na toch enkele waters te hebben bekeken, kwamen we uit op Lac Du Lepinet. Maar Cornona liet ons niet koud. We hebben dan alles in orde gemaakt om toch van België naar Frankrijk te kunnen gaan. Na een uurtje of zes rijden kwamen we aan op Lac Du Lepinet.

Lac de Lepinet een groot betaalwater in Frankrijk

Lac de Lepinet: een groot bivvywater

We zijn begonnen met het opstellen van onze tenten en het klaar maken van de hengels. Dan besloten we om met de boot op het water te gaan, opzoek naar harde stukken plateau’s. Het is raadzaam om tijd te investeren in de harde plateau’s die er liggen op te zoeken.

Al snel legde we de hengels spot on. De eerste aanbeet volgde snel en wist ik de eerste karper te verzilveren. Dit gaf me zeker vertrouwen om de week te starten.

Eerste paasdag

We begonnen de dag met een aanbeet van een brasem. Al snel volgde er een 2de aanbeet die meteen goed voelde de eerste 40 ponder kon ik over het netkoord trekken. En klokte af op zo een 22.7 kg spiegel. Mijn dag kon al niet stuk!  Nadat we het ontbijt gemaakt hadden kwam er nog een aanbeet met een dikke spiegel van 21.8 kg. Na een kleine 30 min later kwamen er een paar piepen door op de beetmelder. Na een stevige dril kon ik deze landen. Tot verbazing klokte deze af op 21.9 kg. Die dag kon ik nog 3 andere 30 ponders vangen.

Een dag om nooit te vergeten!

Een grote 40pond karper op lac de lepinet

Bjorn Leyse “een dag om niet te vergeten”

Een zwarte dag

Deze dag is één van de mindere dagen geweest, waarbij een 5tal vissen gelost zijn. Het kan erop wijzen dat de karpers voorzichtiger azen omdat ze uit een winterperioden komen. We veranderden onze tactieken. Als eerste hebben we het aas aangepast, waarbij we kleiner aas hebben genomen. En als tweede hebben we de rig wat aangepast.

Dit bleek de juiste keuze te zijn. De dag resulteerde dan toch met een vangst van zeven karpers, waarvan twee 40 ponders op de kant kwamen.

Koudere dagen en nachten

De week vorderden en de dagen en nachten werden aanzienlijk kouder, waarbij het in de nacht tot -4°C werd. De koude nachten hebben geen invloed gehad op de vangsten. Al snel werd duidelijk dat de aas perioden zich bevond in de nacht en de vroege ochtend.

ijskoude nachten op lac de Lepinet

Ijskoude nachten tijdens pasen

Aaskeuze

De keuze in aas was snel gemaakt, we zouden gaan voor Holland Baits. We namen 2 smaken mee: Scopex Liver en Garlic Robin Red & fish. We nemen ook de bijhorende stickmix en baitboosters erbij. De stickmix is zeker een meerwaarde deze periode. Boekweit namen we ook mee.

Deze aaskeuze bleek de juiste te zijn voor op deze waters.

Holland Baits aaskeuze voor lepinet

Bekijk de pagina van >> Lac de Lepinet << voor meer informatie en boekingen.

Van kinds af aan ben ik te vinden aan de waterkant. Vanaf een jaar of 12 heb ik het karpervissen geleerd. Wat het karpervissen voor mij leuk maakt is de ontspanning en de voorbereiding op de karpersessie in combinatie met een manier van vissen wat constant vernieuwing nodig heeft om de karper weer te kunnen verrassen!