Vrijdag 1 november 2019 was het zover, Job en ik gingen een weekendje vissen op de  Westeinderplassen. Hier zouden we 3 dagen beschikken over een boot en slapen in onze tent op een campingplaats waar de boot aangemeerd ligt. Het plan was om zeker één dag gericht te gaan vissen op snoek en één dag gericht op meerval.

Vissen op de Westeinderplassen met een boot

Van tevoren heeft Job contact gehad met eigenaar Remko, die Job allerlei informatie heeft verschaft over het water, visbestand en eventuele goede stekken waar we konden gaan vissen op meerval. Ook het adres en de code van de slagboom werden verstuurd.

Toen we bij aankomst op Recreatiepark Aalsmeer door de slagboom reden, kwamen we op een parkeerplaats uit, waar enkele grote boten op trailers stonden. (Aangezien we laat in het seizoen waren en de watersport dus afneemt, stallen steeds meer booteigenaren hun boot in de loods op het terrein en op het terrein zelf.)
Tegelijkertijd dat we uit de auto stapten, kwam Remko al aangelopen en na een voorstelrondje liet Remko ons zien waar we de toiletten, douches etc. konden vinden. (De twee aanwezige douches zagen er schoon uit, net als de 4 aanwezige toiletten. In de douche zit een apparaat waar je een muntstuk van €0,50 moet inwerpen om warm water te verkrijgen.) Ook liepen we naar de campingplek waar we zometeen onze tent konden gaan opzetten. Het zag er allemaal heel netjes uit en ook de campingplaats zag er schoon en netjes uit. Helemaal top is dat de boot die je huurt, recht voor de campingplaats ligt en je dus ’s morgens meteen kan vertrekken zonder al teveel te lopen om je spullen in de boot te leggen.

De boot die je kunt huren bij de Westeinderplassen
Nadat Remko ons had geholpen om de spullen naar de campingplaats te brengen konden we beginnen met het opbouwen van de tent. (Ideaal is dat er kruiwagens gebruikt kunnen worden voor het verslepen van al je visgerei, deze kruiwagens zijn eigendom van het Recreatiepark.)

Omdat het begon te miezeren, zijn we zo snel als we konden de tent gaan opbouwen. Tussendoor kregen we van Remko onze visvergunningen uitgereikt. Een dagvergunning kost €5,50 en een jaarvergunning kost €16,50 per persoon.

We zijn toen het bivak stond meteen op pad gegaan met de boot, we kregen van Remko tips waar we het beste konden gaan varen om te gaan trollen op snoek. Helaas verliep deze dag somber, de hele dag regen en ondanks alle moeite kregen we geen snoek gevangen. Ook grotendeels te weiten aan het weer.

Westeinderplassen in Nederland tijdens een regenachtige dag

Nadat we doorweekt terugkwamen op de campingplaats zijn we even gaan opwarmen in de tent, waar we een beslissing gingen nemen over waar we zouden gaan eten die avond. In de buurt van de camping zijn overigens genoeg eetgelegenheden te vinden. Wij kozen voor een all-you-can-eat restaurant in het pand van Studio Aalsmeer. Ook dit was maar een kwartiertje lopen.
Na enorm veel gegeten te hebben en met een veel te volle maag terug naar de campingplaats te zijn gelopen, zijn we gaan slapen, om de dag erna op meerval te gaan vissen.

Toen we ’s morgens vroeg zijn vertrokken met de boot en naar de andere kant van het water te zijn gevaren, hebben we stekken aangevoerd met vismeel pellets om hopelijk een meerval te kunnen verschalken. Helaas hadden we veel last van de regen en drijfvuil in de lijn van passerende boten.

Job Heas tijdens zijn visvakantie op de Westeinderplassen

Omdat je met een boot de eeuwige vrijheid hebt, besloten we de meervallen te laten voor wat ze waren en gingen opnieuw op jacht met kunstaas op snoek, maar dan moesten we wel even snel terug naar de campingplaats om onze snoekhengels op te halen.
Al snel waren we terug op de camping en na de meervalspullen te hebben verwisseld voor onze snoekspullen waren we alweer snel op pad om op snoek te gaan vissen.

Erwin Faassen op de Westeinderplassen in Nederland

Aangezien we trollend geen aanbeten kregen, besloten we te gaan zoeken naar stukjes water waar we de boot even stil konden laten liggen zonder teveel af te drijven en zo gooiend verder te vissen. Dit bleek succesvol, aangezien we al heel snel een snoek konden vangen. Helaas was deze tactiek niet goed genoeg om nog meer snoeken te vangen.

De dag erna moesten we alweer vroeg vertrekken, waardoor we afspraken met Remko om zaterdagavond al te vertrekken, ook fijn voor Remko, omdat hij de boot komt ophalen wanneer je de plek verlaat en dit dus allemaal geregeld was.

Erwin Faassen met een Snoek op de Westeinderplassen

Dit bleek succesvol, aangezien we al heel snel een snoek konden vangen.

Al met al was de boot meer dan goed te noemen, een stabiele ruime boot met een een fijne benzinemotor. Na intensief varen hadden we op het einde nog ruim een kwart tank benzine over. Op de boot zit één inklapbare stoel voor de bestuurder en verder een ruime bank en eventueel een extra zitplek voorin de boot. Remko had ons kussens gegeven voor op de bank, deze waren goed, maar als je echt een lange dag gaat vissen vanaf de boot is het raadzaam een extra dik kussen mee te nemen om op te zitten.

Aan te raden is om muntstukken van €0,50 mee te nemen voor als je wil douchen. (Remko heeft aangeboden deze voor ons te regelen, voor het geval we deze niet hadden.)
Er zijn wasmachines die je kunt gebruiken, stroom (op aanvraag) en er is gratis WiFi op het park.

Uitzicht op de Westeinderplassen

Een leuk weetje, Job en mijn warmtepakken waren doorweekt, in het douchegebouw zit een bewegingssensor, welke ook de verwarming laat aanslaan. Hierdoor hebben we onze kleding goed kunnen laten drogen op de verwarming.

Angling Escapes team members

Job Heas en Erwin Faassen

Laat een Reactie achter

Uw sterwaardering:
Uw reactie wordt gewaardeerd! (max. 600 karakters)